opc_loader

Canarisch Islandhoppen

In een strak schema van verplaatsen, verkennen, kijken, fotograferen en noteren, hoppen Nico de Boer en Henny Weel in veertien dagen over vier Canarische Eilanden met als doel zoveel mogelijk te zien. Een ontdekkingsreis met vliegtuig, boot en auto. En racefiets. Want juist als je de toeristische gebieden wat wilt mijden, ervaar je met de fiets vaak de puurheid en de verschillen tussen de eilanden.
Tekst Nico de Boer fotografie Nico de Boer & Henny Weel

Canarische Eilanden

'Juist als je minder bent gericht op de overvolle toeristische gebieden en dus ook het binnenland intrekt, dan is de racefiets een ideaal vervoermiddel'

Juist als je minder bent gericht op de overvolle toeristische gebieden en dus ook het binnenland intrekt, dan is de racefiets een ideaal vervoermiddel. Voor een fietstocht over Gran Canaria, Tenerife, Lanzarote en Fuerteventura is enige fietservaring wel aan te bevelen, want de bergen op de eilanden zijn steil. Henny en ik trekken veertien  dagen uit voor deze missie. Wat betekent dat ons schema strak is gevuld met drie tot vier dagen per eiland, waarbij in principe een rit met de racefiets plus een verkenning met de auto en een gids op ons programma staan.

1. Gran Canaria

We vliegen op zondagmorgen naar Las Palmas op Gran Canaria. De vooraf gereserveerde huurauto staat al klaar en het autoritje vliegveld - centrum Las Palmas is een peulenschil. Bij het opvallende blauw betegelde modernistische cafeetje San Telmo op het plein in het gelijknamige park, hebben we afgesproken met Odavia Bueno, een Canarische gids die dertien jaar in Nederland woonde. Zij laat ons het oude Las Palmas zien, we lunchen samen in een oorspronkelijk Canarisch restaurant (El Herreño) en ik krijg documentatie over het eiland, waaronder ook fietsroutes. Wij vertrekken om half vijf naar ons landelijke Hotel Rural Las Calas in de bergen bij San Mateo. Enerzijds om ver verwijderd te blijven van de drukte en het massatoerisme, anderzijds om dichterbij het hoogste punt van Gran Canaria te zitten, zodat ik daar korter naartoe kan fietsen.

'We vertrekken om half vijf naar ons landelijke Hotel Rural Las Calas in de bergen bij San Mateo. Enerzijds om ver verwijderd te blijven van de drukte en het massatoerisme, anderzijds om dichterbij het hoogste punt van Gran Canaria te zitten'

De volgende morgen halen we de gereserveerde huurfiets op in Playa des Inglès bij Happy Bike. Henny gaat op bezoek bij haar Nederlands-Spaanse vriendin in San Augustin. Ik fiets het circuit Maspalomas - Ayagaures - Maspalomas, naar het stuwmeer Embalse de Gambuesa, een rit van 26,3 kilometer, maar met een bergje (Cima Pedro de González van 12%). Met het vertrekstukje vanuit Playa de Inglès en retour naar San Augustin kom ik toch aan de vijftig kilometer. Overigens zijn er nog zeven van dit soort routes  - in keurige handzame boekjes en variërend met routes van veertig tot honderd kilometer - te verkrijgen bij het Patronato de Turismo de Gran Canaria. 's Middags bezoeken we nog het toeristische, maar fraaie Puerto de Mogán alvorens we terugkeren naar ons bergdorp. De volgende dag staat er een klim gepland naar de hoogste top van Gran Canaria, de Pico de las Nieves vlakbij ons verblijf in San Mateo.

Als ik de volgende ochtend vroeg vertrek is het koud en druilerig weer. Bovendien ligt de top verscholen in dichte mist. Op het afslagkruising naar de top besluiten ik de weg rechtdoor te vervolgen naar het uitzichtpunt Cruz de Tejeda. We zien we de Roque Nublo, de karakteristieke rots die als een standbeeld hoog boven de bergen uittornt en het symbool van het eiland is.

'Ik daal af naar Tejeda, zie Henny op een terras aan de koffie en warm me ook even op in de doorbrekende zon, om even later mijn weg te vervolgen naar Artenara'

Ik daal af naar Tejeda, zie Henny op een terras aan de koffie en warm me ook even op in de doorbrekende zon, om even later mijn weg te vervolgen naar Artenara , het hoogste dorp van Gran Canaria. Wat een klim. Tegen de avond rijden we nog even naar Las Palmas, parkeren de auto in een parkeergarage en nemen de bus richting haven om een immens grote carnavalsoptocht te zien, een spektakel van een heel andere orde. Onze laatste dag op dit eiland is een visdag in de hoop nog eens een marlijn te vangen. We vertrekken met de boot Fish on van de jonge ondernemer Perico vanuit het plaatsje Pasito Blanco. We vangen niks, maar het zonnige dagje op zee is een heerlijke afsluiter.